Oleje silnikowe dzielą się na trzy rodzaje:

syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. To co je odróżnia od siebie to tzw. olej bazowy, który stanowi od 75 do 90% produktu. Co sprawia, że jedne oleje są lepsze od drugich? 

Czystość oleju silnikowego

O czystości oleju silnikowego oraz jego jakości decydują głównie dwa składniki: dodatki myjące i baza olejowa wykorzystana do jego produkcji.  Baza olejowa współczesnych środków smarnych ma kluczowe znaczenie w kształtowaniu właściwości produktu.

 

 

Podobny podział dotyczył olejów przemysłowych. Wśród użytkowników starszych samochodów i wiekowych maszyn najbardziej popularne są oleje mineralne, następnie oleje półsyntetyczne. Natomiast konstrukcje nowych silników samochodowych oraz elementów linii technologicznych w fabrykach i zakładach produkcyjnych stawiają wymagania, którym sprostać mogą jedynie bardziej zaawansowane oleje.

Dodatki

Choć kluczowe znaczenie w produkcji oleju ma jakość bazy olejowej, dopiero w połączeniu z odpowiednimi dodatkami uszlachetniającymi tworzy ona produkt o pożądanych właściwościach.

 

 

Dla przykładu, detergenty dbają o czystość silnika oraz neutralizują zagrażające mu kwasy. Antyoksydanty pomagają dłużej zachować odpowiednie właściwości oleju, zaś środki dyspersyjne usuwają szkodliwą sadzę i szlamy. Modyfikatory tarcia ułatwiają pracę ruchomych części, co z kolei ma bezpośredni wpływ na ograniczenie zużycia paliwa. Natomiast dodatki przeciwkorozyjne zabezpieczają silnik przed korozją.

Lepkość oleju

Niezwykle istotnym parametrem jest lepkość, która określa łatwość z jaką olej przepływa przy określonej temperaturze. Jeśli temperatura rośnie naturalnie lepkość oleju zmniejsza się i olej staje się rzadki, im jest zimniej, tym olej zaczyna bardziej gęstnieć. O tym już wiemy z poprzednich wpisów.