Najczęściej stosowaną jednostką miary lepkości olei jest

 

Wraz z wartość lepkości to zawsze powinna zostać podana temperatura pomiaru. Lepkość wszystkich olei szybko spada podczas podwyższania temperatury. Dla przykładu, lepkość zwyczajnego oleju silnikowego w temperaturze -20°C może wynosić 2000 cST, ale już w temperaturze + 100°C lepkość spadnie do ok 5.2 cSt.

 

 

Pierwszy człon (10W) to lepkość w warunkach zimowych
→ im jego cyfra jest niższa tym olej będzie bardziej płynny w niskich temperaturach. Jest to szczególnie ważne przy odpalaniu silnika.
Drugi człon (30) oznacza lepkość oleju w wyższych temperaturach.
→ im wyższa będzie ta wartość, tym wyższa lepkość oleju podczas pracy przy rozgrzanym silniku (ok. 100 st.C).
Oleje o niskiej lepkości są bardziej energooszczędne. Pamiętajcie jednak, że przy wyborze najlepiej kierować się zaleceniami producenta!

 

 

 

️→ Określa temperaturę, w jakiej może być używany olej. To od niej zależy w jakim stopniu olej chroni współpracujące części jednostki napędowej przed zużyciem.

️→ Lepkość olejów silnikowych określa się według klasyfikacji lepkościowej SAE, opracowanej przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych. Olej poddaje się licznym testom, a ich wyniki określają właściwości smarne oleju w niskiej i wysokiej temperaturze.

️→ Klasyfikacja lepkości SAE wyróżnia sześć klas olejów letnich i sześć klas olejów zimowych. Najczęściej jednak mamy do czynienia z olejami silnikowymi wielosezonowymi.