Czy warto inwestować w olej syntetyczny?

Powszechnie wiadomo, że olej syntetyczny jest nieznacznie droższy od produktu mineralnego czy częściowosyntetycznego. Dlaczego więc, w normalnych warunkach pracy oleju silnikowego, powinniśmy zastanowić się nad inwestycją w to rozwiązanie?

Wyjątkowy skład

Oleje w pełni syntetyczne mają wyjątkowy skład. Zawierają najczystsze cząsteczki oleju, bardzo podobne do siebie rozmiarem. Dzięki temu skutecznie zmniejszają tarcie w wewnętrznych częściach silnika, co przekłada się na wydłużenie ich żywotności. Zmniejszenie oporu również wpływa na wzrost mocy i momentu obrotowego.

Praca w niskich i wysokich temperaturach

Kolejne różnice można zauważyć podczas pracy w niskich i wysokich temperaturach. Olej syntetyczny szybciej dociera do smarowanych podzespołów dzięki niższej temperaturze płynięcia. Ułatwia to start silnika  nawet, gdy na termometrze kreska spada poniżej -30°C.

Z drugiej strony mamy wysokie temperatury, gdzie kluczowy dla zachowania pełnej ochrony jest wskaźnik lepkości. Odpowiednio wysoki indeks pełnych syntetyków gwarantuje wyższą stabilność filmu smarowego w podwyższonych temperaturach otoczenia.

Odporność na utlenianie i rozkład chemiczny

Olej syntetyczny ma zdecydowanie lepszą odporność na utlenianie i rozkład termiczny. Budowa cząsteczek oraz wysoki wskaźnik lepkości gwarantują wydajniejszą pracę silnika, a przez to zmniejszenie zużycia paliwa. Jego charakterystyka sprawia również, że może być wymieniany zdecydowanie rzadziej niż klasyczne oleje mineralne. Zakłada się, że w niewymagającym samochodzie z lat 90. olej mineralny należy zmieniać najwyżej co 10.000 km. Syntetyk za to zachowa swoje właściwości dłużej pozwalając na wydłużenie przebiegu między wymianami nawet do 15.000 km.

Najlepszy efekt osiągniemy stosując odpowiednio dobrane oleje syntetyczne już od początku eksploatacji pojazdu i możliwie długo będziemy je stosować.. Zachowają silnik i jego podzespoły w dobrej kondycji na lata, a do tego zmniejszymy liczbę (i koszt!) wymian oleju.

Przy doborze właściwego rodzaju środka smarnego należy zawsze kierować się zaleceniami instrukcji obsługi lub dokumentacji techniczno-ruchowej dołączonej do pojazdu/maszyny/urządzenia. W przypadku ich braku, prosimy o kontakt z naszą firmą.

Masz pytania? Skontaktuj się z naszymi ekspertami, którzy chętnie na nie odpowiedzą.