Coraz częściej przy kupnie samochodu decydujemy się na auto w wersji z automatyczną skrzynią biegów. Czy jesteśmy wówczas świadomi, że w związku z komfortem jazdy jaki zyskujemy, aby cieszyć się jej bezawaryjnością powinniśmy dbać o nią w specjalny sposób.
 

Częstą przyczyną awarii tego typu skrzyń biegów jest ich przegrzanie przez niewłaściwy dobór oleju smarującego. Głównym problemem jest niedopasowanie oleju do przeznaczenia pojazdu. Trzeba brać pod uwagę, że po ok. 5 tys. km gorsze oleje smarujące tracą do ok. 35% własności (gorsza lepkość). Jest to tak zwany efekt starzenia się oleju.
 
 


 
 

W zależności od rodzaju automatycznej skrzyni biegów jaką posiadamy w naszym aucie – tradycyjną (hydrokinetycza), czy bardziej złożoną konstrukcyjnie przekładnie automatyczną dwusprzęgłową – na rynku dostępne są syntetyczne oleje silnikowe stworzone z myślą właśnie o nich.
 
 


 
 

Wymiana skrzyni biegów w przypadku nowoczesnych przekładni to wydatek sięgający nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, a oszczędności wynikające z wyboru tańszego oleju są groszowe. Wybór nie odpowiedniego oleju może nieść ze sobą bardzo kosztowne konsekwencje, a nawet doprowadzić do konieczności wymiany skrzyni biegów.